Електромобілі в Україні
Ви бачили коли-небудь нічну мапу Європи та світу? Багаті країни та великі міста світяться вогнями, немов нічне небо, всіяне зірками. Але вся ця краса та звичні нам блага – комп’ютери, мобільні телефони, транспортні засоби, виробництва вимагають величезної кількості енергії. При чому з кожним роком все більше і більше. Змінити ситуацію можна тільки радикально – просто відмовитись від двигунів внутрішнього згоряння, а електрику виробляти альтернативними способами.
Очистити планету
Сьогодні люди, переважно, отримують енергію з нафти, газу та вугілля. Все це забруднює атмосферу та спричиняє глобальне потепління. А також – зміцнює нашу залежність від країн, які продають такі джерела енергії, зокрема – Росії. Це погано, тому чимало країн хочуть розірвати це замкнене коло, турбуватися про навколишнє середовище і піклуватися про свою енергонезалежність. Це бажання призвело до підписання у 2015 р. Паризької угоди про клімат, яка вступила в силу з 2016 року. Після її підписання європейські та інші країни замислилися що можна зробити для того аби зменшити кількість викидів? І вирішили відмовлятися від використання двигунів внутрішнього згоряння. До 2040 року ціла низка країн Європи збирається повністю заборонити їх використання, а частина – значно обмежити. Це суттєво змінить ринок енергоресурсів. Очікується, що до 2035 року скоротиться на 15 %, а вугілля – на 7 %. У той же час частка відновлювальних джерел енергії має збільшитися на 15 %, а в Україні й поготів – на 20 %. Тобто ми маємо використовувати більше енергії Сонця та вітру. Але на чому ж їздити?
Електрична епоха
Раніше з електрокарів сміялися та вважали їх дорогою забаганкою, непристосованою до наших реалій – батарея тримає недовго, зарядок – обмаль, коштує дорого, немов космічний корабель. Далеко на цій штуці не поїдеш, та й вибір так собі. Але протягом останніх кількох років у цій галузі відбулись істотні зміни. Електромобілі стали кращими, пішли у серійне виробництво, зарядок для них стало більше. Побачити їх на вилицях можна вже нерідко. У деяких містах навіть з’явилися служби таксі, повністю обладнані електромобілями. І хоча коштують такі машини все ще дорого, проте заряджати їх в десятки разів дешевше аніж заправляти бензинове авто.
Європа по-троху пересідає на електрокари, а згодом планує пересісти повністю. І Україна тут не пасе задніх. Зацікавлення електромобілями в українців з’явилося ще у 2015 році. Тоді ж уряд сформував стратегію по збільшенню автопарку електромобілів в Україні та формуванню для них відповідної інфраструктури. Задумка була дуже проста – знизити ціну електрокарів (які, переважно, виробляють за кордоном), прибравши на них мита та різноманітні додаткові збори, ну а зарядки для них вже бізнесмени зроблять, коли побачать, що є попит. І… спрацювало!
З 2016 р. зростання кількості електромобілів порівняно з попередніми періодами перевищило 400 %, а протягом наступних років стало іще більшим. Кожного дня на електрокари пересідає близько 20 українців. За темпами зростання кількості електромобілів Україна стала європейським лідером у 2016 р., а у 2017 р. зайняла 5-те місце у світі. Протягом 2018 р. кількість зареєстрованих електромобілів сягнула майже 5000 тис. Загалом на сьогоднішній день в Україні знаходиться понад 10 тис. електромобілів, що значно більше аніж у Росії чи навіть Польщі.
Що це дає?
Зменшення податків та зборів за імпорт електромобілів було елементом державної стратегії на формування інфраструктури обслуговування електромобілів. Справді, якщо в країні є багато електромобілів, їх потрібно якось обслуговувати, десь їх заряджати. Це стимулює підприємців, які власним коштом встановлюють зарядні станції аби отримувати з них прибуток. Так і сталося. На сьогоднішній день в Україні вже мається багато зарядних станцій, хоча все ще недостатньо. Утім, найближчим часом наявність зарядних станцій планується внести до державних будівельних норм. Тоді неможливо буде побудувати або відремонтувати нову автозаправку, магазин чи навіть житловий будинок, не передбачивши біля них зарядної станції для електромобіля.
Наприклад, у 2018 р. було придбано 600 електромобілів для національної поліції. За розрахунками, це дасть змогу зекономити на пальному близько 300 млн. грн. Звісно, економити буде не тільки держава, але і всі власники електрокарів.
Врешті-решт, досить скоро електромобіль в Україні стане звичним явищем. Побачити їх на дорогах вже не буде дивиною, а це спонукатиме купувати електромобілі тих, хто раніше сумнівався. Тим паче, що протягом найближчих років прогнозують, що вони стануть значно дешевшими. Отже, виникне ринок, що, в свою чергу, стимулюватиме виробництво.
Виробництво
Кінцевою метою стратегічних змін має стати розвиток виробництва електрокарів в Україні, тим паче, що незабаром існуватиме потужний європейський ринок, який потребуватиме таких автомобілів. В Україні є потужні родовища літію, з якого виробляють батареї для електромобілів. На сьогоднішній день літій купують, переважно, у Південній Америці. Український літій значно ближчий для Європи, та й загалом, близькість до ЄС і нижча заробітна плата можуть спонукати світових виробників перенести своє виробництво до нашої країни. Це створить нові робочі місця та збільшить надходження до нашого бюджету. Але й українські виробники не пасуть задніх. У 2016 році українська компанія «Electric Marathon International» спільно з партнерами – дизайнерським бюро «SkyRye» (Київ)та інжиніринговою компанією «Eco-Factor» (Одеса) розробили перший український електромобіль – «Synchronous» для князівства Монако. До речі, зарядну станцію для нього розробила фірма «E-Line» із Дніпра. Але це був тільки початок. Компанія «Електрон» та корпорація «Богдан» розробили і випустили власні електробуси. А в 2018 р. корпорація «Богдан» виготовила і власну електроватажівку – ERCV27 для данської компанії «Banke», під маркою якої машина буде продаватися в Європі. Та це лише початок. Все ще попереду.