Розвиток української культури другої половини ХІХ ст. мав неоднозначний і суперечливий характер. Попри перешкоди, що їх створював царський уряд, а почасти, саме через них, культурні процеси в Україні цього періоду вже не відділяються від державотворчих.
Особливістю цього періоду є включеність України у світові політичні й культурні процеси. Побутує думка, що задля успішного розвитку національної культури необхідна повноцінна форма державності, а державність, як і культура – важливі ознаки присутності нації у світовій історії. Тому, і література, і театральне мистецтво цього періоду в повній мірі сприяли виходу української культури на світову арену завдяки таким видатним постатям, як Леся Українка, Іван Нечуй-Левицький, Панас Мирний, Іван Франко, Михайло Старицький, Марко Кропивницький, Марія Заньковецька, Іван Карпенко-Карий, Микола Садовський, Панас Саксаганський.
Причини культурного піднесення
Складність і суперечливість української культури цього періоду полягала у тому, що з одного боку політика держави сприяла її розвитку: реформи 1860–1870-х рр. (скасування кріпацтва, реформи освіти, судова, міська, земська реформи); індустріалізація; розвиток ринкових відносин, що вимагали більш високого рівня освіти і висококваліфікованих спеціалістів різних галузей знань. З іншого – всіляко перешкоджала: проводилася політика русифікації, полонізації, онімечування з боку Російської та Австро-Угорської імперій; заборона українського слова і українського письменства («Валуєвський циркуляр» 1863 та «Емський указ» 1876 р. в Російській імперії); переслідування діячів української культури.
Українська література, придушена владою Російської імперії, почала шукати підтримки в іншому місці. Літературний рух цього періоду сконцентрувався в Галичині, де у 1960-х рр. пожвавлюється національний рух. У 1873 р. поряд з іншими культурними та освітніми установами виникло Наукове товариство ім. Т. Шевченка. Почали виходити різні літературні часописи («Діло», «Зоря», «Громада» тощо), де друкували свої твори письменники не лише Галицької України, але й Наддніпрянської.
Основні риси української літератури
Пануючим літературним стилем другої половини ХІХ ст. стає реалізм, який відрізнявся соціальною спрямованістю, етнографізмом, культом народу (ототожнювався з селянством). Перехід від романтизму (започаткував П. Куліш першим в українській літературі історичним романом «Чорна рада») до реалізму відбувся завдяки соціально-побутовим повістям Марка Вовчка.
Формуються своєрідні стилі: етнографічно-побутовий (Л. Глібов, М. Старицький, І. Нечуй-Левицький, С. Руданський), аналітично-психологічний (Марко Вовчок, Панас Мирний, А. Свідницький), соціально-філософський (І. Франко, М. Павлік, А. Грабовський).
На початку ХХ ст. у культурній сфері чітко вимальовуються дві тенденції – збереження національно-культурної ідентичності (народництво) та запозичення новітніх європейських зразків (модернізм). Першими письменниками, хто синтезував у своїх творах ці дві тенденції були М. Коцюбинський, В. Стефаник, О. Кобилянська, М. Черемшина.
Діячі української літератури
Марко Вовчок (1833–1907) – псевдонім Марії Вілінської. Походила з української поміщицької родини, що виїхали в Орловську губернію Російської імперії, вчилася у Харкові. В Орлі познайомилася зі своїм майбутнім чоловіком Опанасом Марковичем, який перебував там на засланні за участь у Кирило-Мефодіївському братстві. З виходом першої збірки «Народні оповідання», Марко Вовчок вважається засновницею нового напряму у літературі – реалізму. У своїх творах «Інститутка», «Козачка», «Ледащиця», «Викуп» та ін. виступала проти приниження людської гідності, безглуздя і лиха кріпаччини, зображала життя кріпаків та їх прагнення до волі.
Олександр Кониський (1836–1900) – поет і письменник, народився на Чернігівщині, один з ініціаторів заснування Наукового товариства ім. Т. Шевченка у Львові. В оповіданнях і повістях зачіпав питання національного і суспільного життя, беручи приклади з життя інтелігенції і простолюддя. Головні мотиви його творів «Грішники», «Непримиренна», «Спокуслива нива», «Навипередки» – гірка доля безземельних селян, безпомічність і неосвіченість, а також підтримка деяких представників інтелігенції народу. Цінним твором є його двотомний життєпис Тараса Шевченка.
Іван Нечуй-Левицький (1838–1918) – псевдонім Івана Левицького, письменника, творця української побутової повісті. Народився у родині священника у містечку Стебнів. У своїх повістях, змальовуючи народне горе і радість, сягнув самих глибин українського народного життя і дав повний образ національному та соціальному поневоленню народу. Він зупинився на описах зовнішньої краси життя, природи. Образ селянського і робітничого життя представлений у повістях «Гориславська ніч», «Микола Джеря», «Кайдашева сім’я», «Бурлачка». Про життя міщанства й інтелігенції йдеться в «Причепа», «Хмари».
Панас Мирний (1849–1920) – псевдонім Панаса Рудченка, повістяра. Головним змістом і головною темою його творів є соціальна неправда, конфлікт між панами-багатіями з одного боку, та кріпаками, що все життя і всі сили віддавали на чужу користь – із другого. Панаса Мирного захоплює світ людської душі, її почувань і переживань, його герої шукають правди і борються із насиллям, із кривдниками («Хіба ревуть воли, як ясла повні?», «Повія», «Лихі люди», «Голодна воля» тощо).
Іван Франко (1856–1916) – поет, прозаїк, драматург, талановитий філософ, літературознавець, фольклорист, відомий громадський діяч 1870-х–1890-х рр. у Галичині. Народився в селі Нагуєвичі Дрогобицького повіту у родині коваля. Його внесок у скарбницю української літератури – близько 5 тисяч літературних і наукових праць. Його твори «Борислав сміється», «Бориславські оповідання» – про тяжке життя та боротьбу західноукраїнських робітників. Вірші «Каменярі», «Вічний революціонер», «Гімн» закликали поневолений народ до боротьби за кращу долю, якщо не для себе, то для нащадків. У поемі «Мойсей» висловив глибоку віру в непереможність, силу і світле майбутнє українського народу.
Ольга Кобилянська (1863–1942) – новелістка, яскраво показала життя і побут буковинського села. Відомі збірки «Покора», «До світа» та ін. Крім новел писала повісті: «Людина», «Царівна», «В неділю рано зілля копала», «Через кладку», «Земля» тощо, де показано психологічні переживання селян. Повість «В неділю рано зілля копала» письменниця побудувала на мотивах народної пісні «Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці». У повісті «Земля» змальовує образи селян, які люблять свою землю, хочуть працювати на ній. З великою художньою силою розкриває приватновласницьку психологію дрібних власників-селян.
Михайло Коцюбинський (1864–1913) – письменник, прозаїк, народився у Вінниці. У своїх творах розвинув психологічну новелу і продовжував жанр соціальної повісті. Найвідоміший його твір «Fata morgana» зображає трагічні сторінки із життя села в роки революції 1905–1907 рр. Оповідання «Для загального добра» та ін. висвітлюють мужність борців за волю народу. Згодом з окремих оповідань випустив збірники («У грішний світ», «Поєдинок», «Дебют» тощо). Його називають «поетом краси природи та краси людської душі» через повість «Тіні забутих предків», яка була екранізована С. Параджановим і вийшла у 1974 р.
Леся Українка (1871–1913) – псевдонім Лариси Косач, народилася у Звягелі на Волині в родині письменників та інтелігентів. У ліричних поезіях торкалася тем краси природи, кохання, особистої трагедії. Громадська лірика пройнята пафосом свободи, була сповнена сили, боротьби, віри в кращу долю українського народу. Основне завдання своєї творчості Леся Українка вбачала в служінні справі визволення свого народу – «Без надії сподіваюсь», «Товаришів на спомин», її поема «Давня казка» утверджувала ідею служіння поета інтересам народу. Справжнім світовим шедевром української літератури визнано твір «Лісова пісня».
Василь Стефаник (1871–1936) – митець короткої психологічної новели. Його називали «співцем селянської недолі». Реалістично і з глибокою проникливістю зображав важке життя сільської бідноти Західної України, їх постійні злидні, бідування, нестатки. Він спиняється на поодиноких моментах людського життя й висвітлює їх із усією глибиною, розумінням і співчуттям. Найвідоміші його оповідання «Засідання», «Кленові листки», «Стратився» тощо. Особливо яскраві збірки «Синя книжечка», «Камінний хрест», «Дорога», «Моє слово» та ін.
Розквіт театрального мистецтва
До 1860-х рр. українських професійних театрів ні в Західній Україні, ні в Наддніпрянській не існувало. Діяли аматорські колективи. Кращі драматурги були також режисерами і керівниками театральних труп. Перший український професійний театр був заснований 1864 р. у Львові О. Бачинським під назвою «Руська бесіда». Перша вистава, яку зіграв театр, була «Маруся» Г. Квітки-Основ’яненка. 1881 р. актори театру Григорія Ашкаренка у Кременчуці, до якого входив Марко Кропивницький, вибороли право ставити вистави українською мовою.
У 1882 р. під керівництвом М. Кропивницького в Єлисаветграді (нині Кропивницький) створено українську професійну групу – «Товариство українських акторів», до якої входили брати Тобілевичі (І. Карпенко-Карий, М. Садовський, П. Саксаганський), М. Заньковецька, Г. Затиркевич. У 1883 р. трупу очолив М. Старицький, а режисером залишився М. Кропивницький. У репертуарі мандрівного театру були вистави «Глитай», «Невільник», «Наталка Полтавка», «Дай серцеві волю, заведе у неволю», «Лихо не кожному лихо», «За двома зайцями», «Не так склалося, як гадалося». Гастролювали в Україні (Київ, Харків, Полтава, Кременчук) та за її межами (Білорусь, Грузія, Польща, Росія, Франція).
У 1888 р. з цієї трупи утворилися вже чотири театри:
- М. Садовського, до складу входили Заньковецька, Затиркевич, Ротмірова, Максимович, Загорський, Позняченко, Василенко, Науменко, Глазуненко та ін.;
- П. Саксаганського, де грали І. Карпенко-Карий, Ліницька, Виріна, Дзбановська, Суслова, Грицай та ін.;
- М. Старицького з Боярською, Орлик, Маньком, Касяненком;
- М. Кропивницького з молодими акторами. Поряд із українськими діяли і російські театри. У 1891 р. у Києві організовано перший стаціонарний театр М. Соловцова.
Через заборони і утиски перший український стаціонарний професійний театр було створено М. Садовським лише у 1907 р. у Києві, орендують приміщення Троїцького народного дому (рік до цього театр існував у Полтаві як мандрівний). Театр проіснував до 1919 р. Нині це приміщення Київського національного академічного театру оперети.
Діячі театрального мистецтва
Талановитим актором, драматургом і режисером був Іван Карпенко-Карий (1845–1907) – псевдонім Івана Тобілевича. У 38 років, після звільнення з державної служби, відкрив себе як драматург. Основні теми його творів – життя українського народу. Його п’єси «Бурлака», «Наймичка», «Мартин Боруля», «Сто тисяч», «Батькова казка» – становлять золотий фонд українського театрального мистецтва.
Микола Садовський (1856–1933) – псевдонім Миколи Тобілевича, актора, режисера. У 1881 р. на прохання свого товариша М. Кропивницького вступив до театральної групи Г. Ашкаренка у Кременчуці. Грав у трупі М. Кропивницького і М. Старицького. 1888 р. заснував власну трупу, яка за 10 років об’єдналася з групами І. Карпенка-Карого і П. Саксаганського. Був директором театру «Руська бесіда» у Львові. Творчий діапазон актора широкий: від драматичних ролей («Не судилося», «Бурлака», «Безталанна»), комедійних – «Ревізор», «Мартин Боруля», «Запорожець за Дунаєм», до героїчних («Богдан Хмельницький», «Сава Чалий» ін.).
Панас Саксаганський (1859–1940)– псевдонім Панаса Тобілевича, актора, режисера, драматурга. Розпочав акторську кар’єру з ролі Возного («Наталка Полтавка»). 1890 р. очолив власну трупу, яка проіснувала 8 років. Був директором Народного театру у Києві. Зіграв близько 100 ролей («Мартин Боруля», «Сто тисяч», «Наймичка», «Хазяїн», «Запорожець за Дунаєм», «За двома зайцями» тощо). Перший на українській сцені став створювати партитури ролей і вистав, започаткував власну систему попередньої роботи над роллю.
Марія Заньковецька (1854–1934) – псевдонім Марії Адасовської, актриси. Дебютувала у ролі Наталки Полтавки під керівництвом М. Кропивницького. Створила низку непересічних образів, розкрила духовне багатство жінки з народу, стала всесвітньо визнаною. Керувала аматорськими гуртками у Ніжині й Кролевці. Світове ім’я їй принесли ролі у виставах «Наталка Полтавка», «Назар Стодоля», «Глитай», «Наймичка», «Безталанна», «Лимерівна».