Київська Русь, увібравши в себе кращі досягнення східно-слов’янських народів органічно поєднала їх з елементами культури сусідніх країн і в ІХ–ХІІІ ст. створила самобутню і неповторну культуру. За відносно короткий час Київська Русь вийшла на загальноєвропейський культурний рівень, а в деяких сферах і перевершила його.
Із прийняттям християнства у 988 р. православна релігія була поставлена на службу державі, а культура не могла існувати поза межами церкви. Свідченням цього є абсолютне домінування у мистецтві біблійних сюжетів, у літературі – релігійної проблематики, в архітектурі – культових споруд.
Важливими осередками освіти, літератури та мистецтва були церкви і монастирі.
Література
Писемність у Київській Русі існувала ще в дохристиянську добу, про що свідчать угоди Русі з греками, в яких зазначалося, що обидві держави розв’язували спірні питання не лише на словах, а й на письмі. У своїх нотатках початку Х ст. арабський мандрівник Ахмед Ібн Фадлан писав:
Поширення писемності стало важливою умовою для розвитку школи та освіти. Школи створювалися при монастирях, там же у скрипторіях переписувалися книги (аналогія із сучасним ксерокопіюванням) та перекладалися з грецької на слов’янську. Відтак при монастирях створюються бібліотеки. Ярослав Мудрий сам любив читати і зібрав колекцію рукописних книг, створивши тим самим першу бібліотеку на Русі.
Найдавнішими книгами, що збереглися до наших часів є «Остромирове євангеліє», писане у Києві 1056–1057 рр., «Ізборник Святослава» 1073 р., «Київське євангеліє» 1092 р.
У переписаному вигляді дійшли до нас «Слово про Закон і Благодать» (1037–1050 рр.) митрополита Іларіона, що висвітлює місце Київської Русі серед інших держав; «Повчання дітям» Володимира Мономаха, «Слово о полку Ігоревім» невідомого автора, засноване на реальній історичній події, закликало князів забути міжусобиці і об’єднатися в ім’я захисту рідної землі. Збереглися також літописи (див. Ідеї візуалізації). Серед них «Повість временних літ» (1112–1119 рр.), яка збереглася у Лаврентіївському (1377 р.) та Іпатіївському (початок XV ст.) списках, об’єднані загальною назвою «Київський літопис», «Галицько-Волинський літопис» (ХІІІ ст.).
Вироби ремісників Київської Русі – цеглини, хрести, ікони, пряслиці, а також розписи на стінах соборів та церков Києва, Чернігова, Переяслава, Галича та ін. містять сліди писемності. На мечі із Фощеватої, на Подніпров’ї, виявлено напис «Коваль Людота». У 1068 р. зроблений напис на камені із Тмуторокані. Українські грамоти, писані на березовій корі, відкрито у Звенигородці.
Фольклор
Фольклор Київської Русі заснований на усній народній творчості: піснях, переказах, казках, легендах, билинах, прислів’ях. Найпоширенішими творами були билини – перекази, здебільшого засновані на реальних подіях. Вони оспівували Русь як могутню державу, яка успішно боролася із зовнішніми ворогами. Героями билин були Володимир Красне Сонечко, богатирі Ілля Муромець, Добриня Микитович (прототипом якого була реальна історична постать – дядько Володимира Святославовича по матері, колишній наставник князя), Микула Селянинович, Вольга.
Архітектура
Зодчі Київської Русі створювали споруди із дерева, каменю, цегли. Із дерева споруджували житла, мости, оборонні й інженерні споруди, будували дороги.
Першу кам’яну церкву Богородиці (Десятинну), що не збереглася до наших часів, була збудована за Володимира Великого (989–996 рр.) на десяту частину його прибутків, яку він дарував на її будівництво (звідси і походить назва). За Ярослава Мудрого була зведена Софія Київська, де крім богослужінь відбувалися урочисті державні церемонії, укладалися договори, зберігалася княжа бібліотека тощо.
У 30-х роках ХІ ст. споруджуються головні міські ворота Києва – Золоті Ворота з надбрамною церквою, Успенський собор Києво-Печерського монастиря (1073–1089 рр.), у Чернігові зводиться Спаський собор, у Новгороді і Полоцьку – Софійські собори, у Переяславі – Михайлівська церква та єпископські ворота.
Живопис
Основним видом живопису стали мозаїка і фреска, іконопис та книжкова мініатюра. Шедевром світового значення є мозаїки Софіївського собору. Крім постатей святих, є багато сюжетів світської тематики – зображено постать засновника собору Ярослава Мудрого із родиною. Ікони писали на дерев’яних дошках. Найвідомішою іконою київського майстра Алімпія є «Богоматір Велика Панагія» (Оранта) (близько 1114 р.).
Спадщина Київської Русі у сучасній Україні
У сучасній Україні портрети видатних історичних постатей Київської Русі, а також зображення пам’яток даної доби широко використовують на сучасних українських грошах, поштових марках, знаках державної нагороди України тощо. Зокрема зображення тризуба на цеглі з Десятинної церкви та на монеті Володимира Великого лягли в основу зображення сучасного герба України.