Родина Шептицьких – давній польсько-український шляхетський рід
Рід Шептицьких – один із найдавніших шляхетських родів на теренах Галичини. Свою історію Шептицькі вели від часів короля Данила Галицького, який, власне, і надав Шептицьким боярський титул. Роман Марія Александер Шептицький (справжнє ім’я майбутнього митрополита) народився у с. Прилбичі (нині Яворівський район Львівської області) 29 липня 1865 р. Його батьки мали семеро синів, проте двоє з них померли не досягши повноліття.
Цікаво, що двоє з братів обрали шлях священництва – Роман й Казимір (майбутній митрополит Андрей та настоятель монастиря Климентій відповідно), двоє – Леон і Олександр продовжили традицію аристократичного землеволодіння і продовжували жити як заможні поміщики. Обидва стали жертвами німецького та радянського тоталітаризму.
Священицький шлях Андрея Шептицького
Навчався на юридичному факультеті Краківського та Вроцлавського університетів та здобув ступінь доктора права.
Роман Шептицький (у майбутньому митрополит Андрей Шептицький) не мріяв про священицький сан від дитинства. Він, як і йог обрати, здобував світську освіту та задумувався над кар’єрою військового. Після закінчення у 1883 р. гімназії майбутній митрополит деякий час перебував на військовій службі, але через хворобу змушений був її залишити. У 23 роки вступив до монастиря отців Василіян у Добромилі. У чернецтві прийняв ім’я Андрей. Згодом вивчав філософію та теологію у Кракові. Після закінчення навчання отримав наукові ступені у галузі теології (релігієзнавства) та філософії. У 1899 р. (тобто у віці 34 років) він стає Станіславським єпископом (Станіслав – нині місто Івано-Франківськ), а у 1900 р. – головою Української греко-католицької церкви.
УГКЦ та українська справа у Галичині
В умовах Австро-Угорської імперії (до 1918 р.), та незалежної Республіки Польща (1918 - 1939 рр.) українці Галичини були позбавлені власної державності. По суті греко-католицька церква виявилась тією чи не єдиною силою, яка допомагала зберігати свою українську ідентичність та не піддаватися процесу германізації та полонізації.
Андрей Шептицький та його меценатська діяльність
Митрополит Андрей Шептицький був одним із найбільших меценатів української справи у Галичині, прихильником розвитку ідеї взаємної солідарності. Завдяки його особистій ініціативі, а також приватним коштам у Західній Україні було відкрито низку релігійних освітніх закладів – семінарії у Станіславові (1906 р.), Перемишлі (1907 р.), Львівська греко-католицька богословська академія (1928 р.).
Митрополит Андрей Шептицький був також у числі Земельного іпотечного банку – одного з перших українських банків, офіційно визнаних у світі.
Діалог з людьми незалежно від їхнього віросповідання
Андрей Шептицький був прихильником екуменізму ((грец. οἰκουμένη, «ойкумена» буквально означає «заселений світ») – ідеологія та рух за співпрацю та взаєморозуміння між християнами різних конфесій.
У 1913 р. митрополит Андрей Шептицький виступив із критикою влади Російської імперії за фальсифікації у так званій «Справі Бейліса». Завдяки цьому процесу російський уряд намагався викликати хвилю антиєврейських погромів у країні. Християнський митрополит розвінчав штучно сконструйовані обвинувачення проти Менделя Бейліса – київського єврея, підозрюваного у скоєнні ритуального вбивства. Позиція митрополита, а також інших інтелектуалів Російської імперії та Європи сприяли виправданню Менделя Бейліса.
У 1938 р. влада Польщі з метою посилення впливу католицької церкви на православне населення (переважно українців та білорусів) знищує значну кількість православних храмів на Підляшші та Холмщині (північно-східна частина сучасної Польщі). Церкви, що залишились непошкодженими були передані у руки римо-католицької церкви. Не дивлячись на те, що митрополит Андрей Шептицький фактично був католиком (хоча й східного обряду), він виступив із рішучим протестом проти таких дискримінаційних дій влади та римо-католицької церкви проти православних вірян.
Андрей Шептицький та політичний радикалізм
Митрополит Андрей Шептицький послідовно виступав противником будь-яких проявів політичного чи соціального радикалізму, незалежно від того чи вдавалася до нього влада Австро-Угорської імперії, Польщі, СРСР чи нацистської Німеччини. Так само він протестував й проти збройних методів ведення політичної боротьби, до яких вдавалися окремі представники українського національного руху.
12 квітня 1908 р. український студент Мирослав Січинський застрелив намісника Галичини поляка Анджея Потоцького. Мотивом для вбивства стали фальсифікації з боку влади на виборах до крайового парламенту – Галицького сейму, а також вбивство львівськими жандармами польського походження українського активіста – Мирослава Каганця. Митрополит Андрей Шептицький рішуче засудив цей акт політичного терору, за що був підданий критиці з боку українських політичних партій та громадських об’єднань. У 1934 р. члени Організації українських націоналістів убили директора української гімназії у Львові Івана Бабія, якого підозрювали у співпраці із владою тодішньої Польщі. Реакція Митрополита Шептицького на це вбивство також була виразно негативною. На думку Митрополита еволюція та співпраця були основами людського поступу та єдино правильними шляхами досягнення мети. Натомість терор і насилля суперечили християнським цінностям.
Андрей Шептицький та переслідування з боку влади
Після початку Першої світової війни у серпні 1914 р. митрополит Шептицький не зважаючи на загрозу російської окупації Галичини відмовляється залишати Львів. Вже у вересні цього ж року його було заарештовано російською окупаційною владою та вислано вглиб Російської імперії, де він і перебував до падіння монархії у 1917 р.
Під час радянської окупації Західної України (у 1939 – 1941 рр.) Андрей Шептицький протестує проти масових депортацій радянською владою українців, поляків, євреїв, а також греко-католицького та римо-католицького духовенства. Утім, значних наслідків для радянської політики цей протест не мав.
Андрей Шептицький і нацистська окупація
Постать Андрея Шептицького викликає гарячі дискусії й дотепер. Більшість з них стосуються періоду 1941 – 1944 рр. – останніх чотирьох років життя митрополита, які співпали із періодом нацистської окупації України.
22 червня 1941 р. розпочалася німецько-радянська війна. Вже за 6 днів після її початку було окуповано Львів. Митрополит Андрей Шептицький, як і тисячі інших мешканців Західної України, сприйняв прихід німецьких військ із сподіваннями на звільнення від радянських репресій та відновлення Української Державності. Проте за кілька тижнів окупації стало очевидно, що будь-яка ініціатива щодо створення Української держави наразиться на негативну реакцію нацистів. Режим тотального насильства проти окремих категорій населення (євреї, роми) лише поглибив сумніви Митрополита, який вже наприкінці 1941 р., усвідомлював злочинну природу нацистського режиму.
У листопаді 1942 р. Андрей Шептицький виступив із посланням «Не убий» до вірян. Він засудив вбивство, як найтяжчий гріх, який неможливо прикрити якими-небудь мотивами чи цілями.
Подвиг Андрея Шептицького
Християнське служіння Митрополита Шептицького виявилось у тому числі й у ставленні до людей іншого віросповідання. Найяскравішим проявом цього стали зусилля Шептицького щодо припинення нацистського геноциду євреїв та їхнього порятунку від смерті.
Від самого початку окупації нацисти розпочали політику дискримінації єврейського населення та цілеспрямованого насилля проти нього. Вже наприкінці червня – на початку липня 1941 р. Львів охоплюють антиєврейські погроми, в яких, під впливом антисемітської пропаганди нацистів, бере участь й місцеве неєврейське населення. Паралельно із цим німецькі окупанти розпочинають акції масових розстрілів.
Під час погромів 1941 р. у резиденції Андрея Шептицького знайшли порятунок діти львівських рабинів. Зокрема, наприкінці 1941 р. він пише листи очільнику СС Генріху Гімлеру, а у 1942 р. – керівнику дистрикту «Галичина» Отто Вехтеру, в яких просить припинити насилля проти мешканців України. У 1942 р. повідомляє про масштаби трагедії Папу Римського Пія ХІІ, сподіваючись на реакцію очільника католицької церкви.
Саме завдяки Андрею Шептицькому була організована система переховування єврейських дітей у греко-католицьких монастирях. Безпосередню участь у порятунку дітей брав брат Митрополита – Климентій Шептицький, настоятель Свято-Успенського монастиря у с. Унів (Львівської області) та Олена Вітер – настоятелька Якторівського та Скалатського греко-католицького монастиря. Завдяки подвигу митрополита Андрея Шептицького та священників української греко-католицької церкви вдалося врятувати майже три сотні єврейських дітей. Климентій Шептицький та Олена Вітер були відзначені високим званням – Праведників народів світу – офіційної відзнаки Держави Ізраїль, якою нагороджуються люди, що у часі нацистської окупації рятували євреїв. Митрополит Андрей Шептицький помер 1 листопада 1944 р. невдовзі після вигнання нацистів та поновлення радянського режиму у Галичині.
Радянська влада розпочала кампанію щодо ліквідації Української греко-католицької церкви та насильного приєднання її до Руської Православної Церкви. Цей процес камуфлювався фраза про добровільну згоду ієрархів УГКЦ на приєднання у ході так званого Львівського собору у березні 1946 р. Ті священнослужителі, які відмовилися визнавати рішення цього собору, були піддані репресіям. Серед них були й Праведники – Клементій Шептицький (загинув у 1951 р. у Володимирській в’язниці (т. зв. «Володимирський централ» (сучасна Російська Федерація) та Олена Вітер.